امور مالی, مطالب شاخص موبایل, ویژه

وقف برای جبهه جهاد و مقاومت

موقوفه جهاد و مقاومت مکتب اسلامی حاج قاسم سلیمانی

موقوفه جهاد و مقاومت از زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی توسط مکتب اسلامی تاسیس شد. این موقوفه که شامل زمین، باغ و آب کشاورزی است وقف شده است تا درآمد حاصل از آن برای رزمندگان محور مقاومت در سرتاسر دنیا، خانواده‌های ایشان و دیگر نیازهای محور مقاومت مصرف شود. در ادامه این یادداشت شما با اصل وقف، ضرورت وقف در موضوع جهاد و مقاومت و موقعیت مکانی موقوفه بیشتر آشنا خواهید شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

علی بن ابی طالب علیه‌السلام: الدَّاعِی بِلَا عَمَلٍ کَالرَّامِی بِلَا وَتَرٍ

دعاگوی بدون عمل، مانند تیرانداز بدون کمان است.(کمان بدون زه)

تاریخچه‌ی مختصری از تاسیس موقوفه جهاد و مقاومت

پس از شهادت سردار سرافزار اسلام حاج قاسم سلیمانی عزیز و در ایام میلاد منجی موعود حجت بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف مکتب اسلامی و مجموعه فرهنگی بصائر تصمیم گرفتند وقفی بزرگ با مشارکت خانواده‌های سراسر دنیا ایجاد کنند و این موقوفه را به جبهه مقاومت در سراسر محور مقاومت تقدیم نمایند.

در ابتدا این وقف با همکاری و کمک ۴۰ خانواده با سهم هرخانواده ۴ میلیون تومان، سرمایه‌ای حداقلی را به دست آورد تا اقدام به خرید زمین و عین موقوفه کند و به لطف خدا این سرمایه‌ی اولیه به دست آمد و پس از آن تا کنون، هر خانواده‌ای هر مبلغ دلخواهی را به موقوفه کمک می‌کند.

در کنار تامین مالی برای خرید زمین موقوفه که کاربری کشاورزی و دامداری دارد، برخی از خانواده‌ها زمین‌های مناسبی را در منطقه خود ملحق به این موقوفه کردند که با مدیریت همان فرد، آن ملک نیز در اختیار موقوفه جهاد و مقاومت خواهد بود، یکی از این زمین‌ها که هم‌اکنون در اختیار موقوفه جهاد و مقاومت قرار گرفته است در شهرستان طبس گلشن در خراسان جنوبی است که زمینی به وسعت ۳۵۰۰ متر و آب چاه را شامل می‌شود.

هم اکنون در سال ۱۴۰۰، پس از تفحص و جستجوی زیاد در مناطق مختلف کشور، بهترین موقعیت برای کشاورزی و دامداری که ویژگی‌های مختلفی همچون آب و خاک مناسب، امنیت، وجود عواملی چون کارگر و استادکار متخصص و … را نیز داشته باشد در شهرستان سبزوار خریداری شده است.

[aparat id=’0Am67′]

آیا می‌دانید وقف چیست؟

وقف به زبان ساده یعنی: من زمین، خانه، باغ یا مانند اینها را اختصاص می‌دهم به همه مردم یا گروهی خاص. نه من به عنوان واقف، و نه مردم یا گروهی خاص به عنوان کسانی که برای آنها وقف شده است، هیچگاه حق خرید و فروش این مال وقفی را ندارند، هیچگاه یعنی تا آخر این دنیا.

وقتی مالی وقف شد و اختصاص پیدا کرد به گروهی خاص با موضوعی خاص (مثلا یک باغ برای ایتام وقف شد) آنگاه رسیدگی به موقوفه و مصرف در محل مورد نظر واجب شرعی است که اگر من به عنوان واقف، یا دیگرانی به عنوان متولی به وظیفه خود صحیح عمل نکنیم و موقوفه را ضایع کنیم، به همه مسلمانان واجب کفایی است که به این موقوفه رسیدگی کنند؛ پس وقف، به یک معنا دارای یک بیمه و ضمانت است که وظیفه‌ای به عهده همه مسلمانان می‌گذارد.

در موقوفه جهاد و مقاومت، اموالی وقف شده است برای همه رزمندگان و مبارزین در جبهه مقاومت و رسیدگی به امورات آنها.

موضوع وقف چیست و چگونه انتخاب می‌شود؟

همانطور که در سطور قبلی خواندید، وقف یعنی مالی را به یک کار یا افرادی خاص اختصاص بدهیم. مثلاً باغ سیبی را وقف زائرین پیاده امام رضا علیه السلام می‌کنیم؛ خب نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه این است که تمام سیب‌های این باغ یا پول حاصل از فروش آنها باید برای زائرین پیاده امام رضا علیه السلام مصرف شود.

کسی که می‌خواهد مالی را وقف کند اختیار دارد برای هر موضوع غیرحرامی که تمایل دارد، وقف کند ولی بهتر است که این وقف در اموری باشد که دارای اولویت و نیاز اول جامعه است، هم اولویت‌های معنوی و هم مادی جامعه

شناخت موضوع دارای اولویت، قبل از انجام وقف بسیار ضروری است و وقف را می‌تواند در مسیر کمال روزافزون خود قرار دهد.

موقوفه جهاد و مقاومت یعنی اختصاص سود و منافع اموالی خاص برای جبهه جهاد و مقاومت، مواردی از این قبیل:

تامین ما یحتاج رزمندگان در میدان نبرد در هر کجای این عالم.

رسیدگی به مشکلاتی که خانواده‌های مبارزین یا شهدا به آنها دچار می‌شوند.

فعالیت در حوزه‌های جهاد نرم

و …

این مبارزین می‌توانند در ایران، یمن، فلسطین، افغانستان و یا هر نقطه‌ای از این عالم باشند و تشخیص اولویت مصرف این موقوفه در هر جبهه به عهده متولی وقف است؛ متولی وقف (که عجالتا مجموعه مکتب اسلامی است) با مشورت با نهادهایی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مشاورین رهبر معظم انقلاب و … اولویت‌های جبهه جهاد و مقاومت را شناسایی و پیگیری می‌کند.

چرا موضوع وقف «جهاد و مقاومت» انتخاب شده است؟ و چه ضرورتی دارد؟

شاید این شبهه پیش بیاید که وقف را به موضوعاتی اختصاص دهیم که اولویت بیشتری دارند و در حالیکه نهادهای دولتی و سپاه و … به محور مقاومت رسیدگی می‌کنند نیازی به وقف کردن ما نیست. اما تحقیق و اطلاع دقیق از وضعیت جبهه مقاومت ضرورت این وقف را صدچندان می‌کند:

اول) باید متوجه باشیم که اگر محور مقاومت در برابر اسرائیل و سعودی‌ها و دیگر مستعمرین خونخوار نبود امروز نه از شیعه و نه حتی از تسنن واقعی اثری مانده بود.

اگر جنایات داعش در سوریه و عراق را دقیق بررسی کنید (نه فقط آنچه در رسانه‌ها مشهور است) خواهید فهمید این جنایتکاران در سرزمین‌های اسلامی نه از حیاء و عفت زن و خانواده چیزی باقی می‌گذاشتند و نه از آثار و منابع طبیعی و شهری و معماری و …

از گورستان‌های اطفال و زنان باردار تا تخریب کامل شهرها و زمین‌های کشاورزی و … نمونه‌ای از هزاران جنایت است.

دوم) رزمندگان جبهه مقاومت، که از جمله آنها جوانان افغانستانی مخلص فاطمیون هستند چه در میدان جنگ و چه پس از بازگشت از میدان با مشکلاتی باورنکردنی دست و پنجه نرم می‌کنند. مشکلاتی که اگر به گوش مومنین برسد فقط با کمترین کمک، بار بزرگی از دوش رزمندگان برمی‌دارند.

مشکلاتی مثل نبودن ساده‌ترین تجهیزات پزشکی در میدان‌های نبرد، نبودن امکانات غذایی، از دست دادن شغل وقتی که از جبهه باز می‌گردند و …

در این میان، اندک کمک‌های دولتی که به این عزیزان می‌شود در کنار سنگ‌اندازی‌های بی‌شماری که برای آنها هست تقریبا هیچ به حساب می‌آید و تازه این حال و روز رزمندگانی است که قرابت و اتصالی با خاک سرزمین عزیزمان ایران دارند و ممکن است بهره‌هایی از نهادهای انقلابی چون سپاه و بسیج و مردم ببرند، اما رزمندگان گمنامی که در محاصره یمن، کشمیر، میانمار و … هستند را چه کسی کمک می‌کند؟

شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران و مشابه آن، فتنه‌ی دشمنی بود که خودش از آمریکا تا دره‌های افغانستان و پاکستان و … نیرو و تجهیزات و پول خرج می‌کند، آن‌وقت پای حمایت ایران از محور مقاومت که وسط می‌آید از طریق رسانه‌ها به مردم القاء می‌کنند که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!

موقوفه جهاد و مقاومت یعنی اعیانی (زمین کشاورزی و باغ و دام) وقف شرعی می‌شود تا درآمدش برای جبهه‌های مقاومت و موضوعات مربوط آن مصرف شود.

 

تصاویری از موقوفه جهاد و مقاومت

چگونگی کمک به موقوفه

از خانواده‌هایی که متقاضی سهیم شدن در این امر با برکت هستند خواهشمندیم بعد از وارد کردن مشخصات خود در فرم زیر، مبلغ مورد نظرتان را به شماره کارت ۶۲۷۳۸۱۱۱۵۰۴۹۷۷۵۵ و یا شماره شبا IR300630202170104991575001 به نام محمد اسماعیل زاده نزد بانک انصار واریز نمایید. بعد از واریز فیش پرداخت را به شماره ۰۹۳۵۳۳۷۵۱۵۹ در شبکه های اجتماعی ایتا یا تلگرام یا واتساپ ارسال نمایید.

شماره تماس: ۰۹۳۶۲۷۲۴۲۸۳
(در صورت پاسخگو نبودن، پیامک متنی ارسال کنید)

اشتراک‌گذاری در
Notify of
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین آرا
Inline Feedbacks
View all comments
ناشناس
4 سال پیش

سلام،اگه بعد از ثبت نام،ب هر دلیلی نتونستیم در این طرح شرکت کنیم،مشکلی نداره؟(چون نمیدونم میتونم یا خیر…..)