بایگانی, مبانی مکتب اسلامی, مطالب موبایل, ویژه

اندیشه “تداوم انقلاب” در مکتب اسلامی

اندیشه تداوم انقلاب در مکتب اسلامی0
در جمهوری اسلامی ایران، این انقلاب پس از آنکه در قلب و دل مردم رخ داد و به منصه ظهور رسید، خودش را در حکومت اسلامی نشان داد و اولین گامی که انقلاب برداشت تبدیل حکومت طاغوت به حکومت الله بود.
حالا این حکومت گام‌های بعدی دارد و انقلاب ادامه دارد و بزرگترین خطری که این انقلاب را تهدید می کند پنداشتن پایان انقلاب و برگشت اوضاع به شرایط عادی است!
بسم الله الرحمن الرحیم
نباید فراموش کنیم که وقتی در یک امت و جامعه‌ای، انقلابی صورت می‌گیرد این انقلاب برای چه و به چه هدفی بوده است؟
نباید فراموش کرد که امامان آن انقلاب، اگر به فکر انقلاب بوده‌اند وضعیت اسف‌بار پیش از انقلاب را در همه جهات زندگی مادی و معنوی دیده‌اند که راسخ در انقلاب شده‌اند. مخصوصا اگر این انقلاب، اسلامی بشود و این امامان، رهبران دینی یک جامعه.
چرا؟ چون که اسلام نگاهش کوچک نیست و به یک یا دو بعد کاری ندارد به همه ابعاد نظر دارد.
پس انقلاب باید در همه جهات صورت بگیرد. اما سوال این است که از لحاظ زمانی در یک انقلاب اول کدام مساله زودتر محقق می‌شود؟ انقلاب ابتدا در چه مسائلی رخ می‌دهد؟
در جمهوری اسلامی ایران، این انقلاب پس از آنکه در قلب و دل مردم رخ داد و به منصه ظهور رسید، خودش را در حکومت اسلامی نشان داد و اولین گامی که انقلاب برداشت تبدیل حکومت طاغوت به حکومت الله بود.
حالا این حکومت گام‌های بعدی دارد و انقلاب ادامه دارد و بزرگترین خطری که این انقلاب را تهدید می کند پنداشتن پایان انقلاب و برگشت اوضاع به شرایط عادی است!
نمی‌شود جامعه‌ای در حکومتش انقلاب بشود، ولی اوضاع معیشت، ساختاری اداری، وضعیت آموزش و تعلیم نونهالان، ساختار پزشکی و درمان و … دست نخورده باقی بماند و فقط به انقلاب در حکومت بسنده شود. اگر تا دیروز حکومت طاغوت بود، طاغوت خودش را نه فقط در ساختار حکومت و رژیم نشان می‌داد، بلکه این طاغوت در مدارس بود، در بانک‌ها بود، در بیمارستان‌ها، در ادارات، در سینماها، در مغازه‌ها و حتی در شب‌های خلوت خیابان و کوچه‌ها هم حضور داشت.
چه چیزی باعث می‌شود که فکر کنیم اگر حکومت منقلب شد، دیگر دولت و جامعه نیاز به انقلاب ندارند؟ اتفاقا وقتی حکومت اسلامی می‌شود مسیر هموار، امکانات مهیا و دست باز می‌شود تا در ارکان دولت و جامعه و نهایتا تمدّن انقلاب صورت بگیرد.
بله تا دیروزی که انقلاب هنوز به حکومت نرسیده بود، حتی نمی‌شد فکرش را کرد که دولتی اسلامی به وجود آورد، حتی نمی‌شد تصور کرد که مدارسی اسلامی پیدا کرد و اگر روزنه‌هایی از مثلاً مدارس اسلامی یا نهادهای اسلامی در پیش از انقلاب می‌دیدیم یا فقط پوسته‌ای ظاهری بودند که مغز نداشتند و یا تلاشی مجاهدانه از جمعی مخلص بوده که اگرچه اجر محفوظ دارند لکن ضریب و اثر آن تلاش در حکومت طاغوت کجا و ضریب و اثرش در حکومت الله کجا؟!
این خاصیت حکومت الله است که در آن، یک نفر توان و ضریب هزار نفر را می‌گیرد و در بشاگرد چنان می‌کند که هزار نفر در حکومت طاغوت هم نمی‌توانستند آن کنند.۱

اندیشه “تداوم انقلاب” در مکتب اسلامی

اینکه امروز مکتب اسلامی حرف از حضور حکمت جویانش در زمین کشاورزی، دامداری، تجارت و … می‌زند نه به این هدف که چوپان و فلاح و کاسب به جامعه تحویل بدهد، بلکه به این چشم انداز حرکت می‌کند تا بتواند در آینده‌ای نزدیک، زمینه‌ی انقلابی در سبک زندگی و نوع معیشتِ درست و صحیح ایجاد کند.
اینکه امروز مکتب اسلامی دم از نان تنوری با هیزم می‌زند، از مواد غذایی ارگانیک و غیرتراریخته و کشاورزی بدون سم شیمیایی سخن می‌گوید، اینکه گفته می‌شود باید خانه‌ای داشت که اسکلتش چوبی باشد، نمی‌خواهد متحجر شود و دچار دگماتیسم که بله هر چیز جدیدی نشان شیطان است! خیر. بلکه می‌خواهد ریل گذاری کند، زمینه‌ی انقلابی دیگر را مهیا کند و با توجه به لوازم زندگی امروزی و امکان تحقق این موارد به میدان آمده است.
اگر مکتب اسلامی از سلامت اسلامی و طب اسلامی سخن می‌گوید، همه‌ی دشواری‌های توسعه زندگی بشر امروزی را دیده است و لزوما نمی‌خواهد عقب گرد کند و نوستالوژیک باشد، در حال ایجاد یک رویه و یک سبک است که چنان فراگیر شود تا تمام مظاهر تمدن پزشکی غرب را در هم شکند و البته از حاصل تجربه‌ی دانشمندان خداجو نیز بهره ببرد، وگرنه فلان گیاه و فلان ماده به تنهایی ارزشی برایش ندارد، آنگاه با ارزش می‌شوند که در یک نظام سلامت اسلامی به کار برده شوند.
مکتب اسلامی با همراهی جوانانی انقلابی همتش بر ادامه انقلاب است، انقلاب به ویژه در زمینه تزکیه و تعلیم، اقتصاد و سلامت.

کوبا نمونه‌ای موفق از مقاومت و سازندگی

در طول تاریخ نمونه‌های اعلایی از این دست انقلابات در زمینه‌های مذکور وجود دارد، مخصوصا در تاریخ اسلامی۲، لکن اگر ذهن نوگرای بشر امروز دنبال نمونه‌ای در دنیای مدرن امروز باشد، کوبا نمونه ی خوبی برای این موضوع است، اگرچه که کوبای کمونیست الگوی جامعه اسلامی نیست، ولی آنجا که در خط مقدم مبارزه با کفر قرار می‌گیرد و در مقابل شیطان بزرگ سر خم نمی‌کند و البته دست درازی هم به کشورهای دیگر نمی‌کند، همراه انقلاب اسلامی و در فکر تمام انقلابیون خواهد بود.
کوبا با تحریم صدساله از سوی آمریکا حتی در ناچیزترین اشیاء مورد نیازش، در فاصله‌ای کمتر از ۱۰۰ کیلومتری آمریکا، با تکیه بر توان خود اقداماتی بینظیر در حوزه کشاورزی، درمان، اقتصاد و … انجام می‌دهد که کوبا را کشوری مستقل و بی نیاز از بیگانه و خار در چشم شیطان بزرگ قرار می‌دهد.
این مقاومت حتی امروز در بحرانی مثل کرونا هم خودش را حفظ کرده است، تا این لحظه که کرونا اکثر دنیا را فراگرفته در کوبا فقط ۴ نفر مبتلا به کرونا شده‌اند که از قضا ۳ نفرشان ایتالیایی هستند و پزشکان کوبا در بزنگاه‌های متعددی در سالیان اخیر به مردم نقاط مختلف جهان امدادرسانی کرده‌اند.

کوبا چگونه به این موفقیت‌ها دست یافته است؟ زیر سایه تمدن و توسعه غربی؟ یا ذیل تفکر تکیه بر توان خود و مبارزه با استعمار؟

توضیحات فرناندو فیونس در مورد موفقیت‌های کوبا در برنامه همقصه: دریافت ویدئو
[wonderplugin_video videotype=”mp4″ mp4=”http://hamghese.ir/file/6/attach201610239298760416693.mov” webm=”” poster=”” lightbox=0 lightboxsize=1 lightboxwidth=960 lightboxheight=540 autoopen=0 autoopendelay=0 autoclose=0 lightboxtitle=”” lightboxgroup=”” lightboxshownavigation=0 showimage=”” lightboxoptions=”” videowidth=600 videoheight=400 keepaspectratio=1 autoplay=0 loop=0 videocss=”position:relative;display:block;background-color:#000;overflow:hidden;max-width:100%;margin:0 auto;” playbutton=”https://rahetamaddon.ir/wp-content/plugins/wonderplugin-video-embed/engine/playvideo-64-64-1.png”]

 


(۱) حاج عبدالله والی: نظر رهبر انقلاب در مورد حاج عبدالله والی

(۲) مقام معظم رهبری حفظه الله در پیام نوروزی خود در آغاز سال ۱۳۹۹ نیز به پیشرفت‌های جوامع اسلامی در قرن ۳ و ۴ اشاره داشتند.

 

اشتراک‌گذاری در
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments