دسته‌بندی نشده

پژوهش جمعی نمایه زنی قرآن

تبیین روش نمایه‌زنی

بسم الله الرحمن الرحیم

نمایه‌زنی قرآن یکی از مراحل انس و تدبر در قرآن است که توسط مکتب اسلامی به خانواده‌ها و حکمت‌جویان توصیه می‌شود.

توضیح مبسوط این روش مجال و فرصت دیگری را می‌خواهد و فقط در این قسمت قصد داریم کسانی که با این روش آشنا هستند طی یک پژوهش جمعی یک سوره کامل را نمایه زنی کنند تا در مرحله بعد این نمایه‌ها به صورت هفتگی یا ماهانه بین اعضا به اشتراک گذاشته شده تا نتیجه و اثر این نمایه‌زنی به رویت و مطالعه دیگران برسد.

این روش، مطالعه قرآن را آسان، سهل و لذت‌بخش می‌کند و به دنبال آن، قرآن در متن زندگی و اندیشه ما وارد می‌شود.

جهت آشنایی اجمالی با این روش صوت زیر را گوش کرده و به مثال زیر توجه کنید:

 

مثال نمایه زنی

هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ / سوره شریفه جمعه آیه مبارکه ۲

نمایه‌های زیر پیشنهادی هستند و قطعا منحصر در این موارد نیستند:

حکمت، تزکیه، تعلیم، تقدم تزکیه بر تعلیم، بعثت، حکومت اسلامی، پیشرفت علم، نقش اخلاق در پیشرفت علم، هدف بعثت، هدف انبیاء، علم بدون تزکیه، تحول آموزش و پرورش، رهایی از گمراهی،

 

نمایه‌های شما

همانطور که اشاره شد شما می‌توانید در پژوهش جمعی نمایه‌زنی سوره زخرف شرکت کنید؛ سوره زخرف را مطالعه کنید و نمایه‌های خود را در فرم زیر وارد کنید.

تذکر
  1. نمایه خود را در یک یا نهایتا ۳ کلمه خلاصه کنید و سعی کنید از وارد کردن نمایه‌های طولانی یا جمله پرهیز کنید. مثال: «نقش اخلاق در پیشرفت علم» را می‌شود خلاصه کرد و به «علم و اخلاق» تبدیل کرد.
  2. تعداد نمایه محدود نیست اما چون در این مرحله انجام یک نمونه از پژوهش جمعی نمایه زنی را مدنظر داریم برای هر آیه نهایتا ۵ نمایه می‌توانید وارد کنید.
اشتراک‌گذاری در
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments