هیئت بقیهالله علیه السلام در دهۀ اول محرم الحرام 1447 قمری در سبزوار میزبان حجت الاسلام والمسلمین محمد اسماعیل زاده بودند. موضوع سخنرانی ایشان «مقاومت، از فکر تا عمل» بود. حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل زاده با اشاره به ابعاد مختلف مسئلۀ مقاومت، به تبیین و توضیح خانوادۀ مقاوم و راه های رسیدن به آن نیز اشاره کردند که نیاز ضروری بسیار از خانواده هاست.
خلاصه ای از سخنرانی های ایشان در دهۀ اول محرم را در زیر مطالعه کنید.
۱. مقاومت، فرهنگ و سبک زندگی:
- مفهوم مقاومت: مقاومت صرفاً تفکر یا اندیشه نیست، بلکه یک فرهنگ و سبک زندگی است که باید در تمام جنبههای زندگی انسان جاری شود.
- ابعاد مقاومت: مقاومت شامل ابعاد مختلفی از جمله مقاومت در برابر ظلم، بیتفاوتی، و نفوذ دشمن در حوزههای فرهنگی، علمی، اقتصادی، و رسانهای است.
- پیشینه مقاومت در اسلام: واژههای “استقامت” (مانند آیه “فاستقم کما امرت”) و “قوم” در قرآن ریشههای اصلی مفهوم مقاومت را تشکیل میدهند.
- مقاومت به عنوان شکلدهندۀ نظم نوین جهانی: مقاومت ایران به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی شکلدهنده نظم نوین جهانی شناخته میشود.
۲. نقش اقوام، قبایل و خانواده در مقاومت:
- توجه به هویتهای قومی و قبیلهای: برای نهادینه کردن مقاومت در جامعه، باید به هویتهای قومی، قبیلهای، عشیرهای و محلی توجه کرد. این تنوع در خلقت انسانها (شعوب و قبائل) برای شناخت ظرفیتهای یکدیگر است.
- نقاط قوت اقوام: هر قوم و قبیلهای ظرفیتها و ویژگیهای خاص خود را دارد که باید شناسایی و تقویت شوند، نه اینکه به عنوان منبع تفرقه و تمسخر استفاده شوند.
- خانواده به عنوان پایه مقاومت: مقاومت از خانواده آغاز میشود و تشکیل خانوادهها بر اساس خلقت و ویژگیهای اقوام و قبایل، اساسی برای مقاومت است.
- تهدیدات علیه خانواده و جامعه: ترویج بیحجابی و سبک زندگی غربی، ترویج موسیقی، و بیتوجهی به جمعیت، از ابزارهای دشمن برای تضعیف بنیان خانواده و مقاومت جامعه است.
۳. اهمیت نماز، قیام و قیامت در مقاومت:
- اقامه نماز (“اقیموا الصلاه”): به پا داشتن نماز و حضور در مساجد و نمازهای جماعت و جمعه، از مهمترین عوامل افزایش مقاومت جامعه است.
- قیام (“قیام لله”): قیام به معنای یک حرکت رو به جلو و مستقل، و نه سکوت و بیتفاوتی در برابر ظلم و منکرات است. این قیام باید “لله” (برای خدا) باشد و ابتدا به صورت جمعی و در صورت عدم امکان، به صورت فردی انجام شود.
- توجه به قیامت و مرگ: درک صحیح از مرگ و آمادگی برای قیامت، عاملی حیاتی در ایجاد مقاومت واقعی است. نگاه مادیگرایانه، ترس از مرگ و فراموشی قیامت، مقاومت انسان را تضعیف میکند.
- شهادت، هنر مردان خدا: شهادت نه تنها یک پایان نیست، بلکه یک انتخاب آگاهانه برای جاودانگی و ادامه مسیر مقاومت است. شهدا با نگاه به قیامت، درد و سختی را احساس نمیکنند.
۴. چالشها و راهکارها در مسیر مقاومت:
- جنگ نرم و رسانه: دشمن از طریق فضای مجازی و رسانهها به دنبال ایجاد ترس، انتشار دروغ، و ترویج بیتفاوتی و مادیگرایی است.
- اهمیت سواد رسانهای: قدرت تحلیل و تشخیص حقیقت در مواجهه با اطلاعات نادرست، ضروری است. مدیریت دولتی و مردمی: ضعفها و خیانتهای برخی از مسئولین و نفوذ دشمن در ساختارها، منجر به بروز مشکلاتی شده است. مشارکت فعال مردم در همه عرصهها، برای غلبه بر این چالشها حیاتی است.
- لزوم تربیت متخصصان و مبلغان: برای مقابله با جنگ نرم و حفظ مرزهای اعتقادی و فرهنگی، نیاز به تربیت علمای دین و متخصصان در حوزههای مختلف است.
- تأکید بر قرآن به عنوان منبع اصلی: برای هر عملی باید حجتی از قرآن، روایات و سیره اهل بیت داشت.
۵. درسهایی از عاشورا و اهل بیت:
- عزاداری حسینی همراه با حماسه و خونخواهی: گریه بر امام حسین علیه السلام باید همراه با حماسه و خونخواهی باشد تا به سرمنزل مقصود برسد.
- الگوی اهل بیت در مقاومت: زندگی و سیره اهل بیت علیه السلام به ویژه امام حسین علیه السلام و حضرت عباس علیه السلام، الگوهای عملی مقاومت، جانفشانی، و تسلیم در برابر اراده الهی هستند.
- نقش امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف و نائب ایشان: امام زمان همواره ناظر بر امور هستند و حضور نائب ایشان در اتاق فرماندهی جنگ، عامل امید و اطمینان است.
۶. جنبش مکتب اسلامی:
- هدف و رویکرد: جنبش مردمی مکتب اسلامی با هدف تحقق توحید در ساختارهای جامعه، به ویژه در حوزه تربیت و آموزش، و با رویکرد قرآن محور و خانواده محور فعالیت میکند.
- مشارکت مردمی: این جنبش بر مشارکت و حضور فعال مردم در میدانهای مختلف مقاومت تأکید دارد و از حمایتهای مردمی برای پیشبرد اهداف خود استفاده میکند.
- بیانیه به رهبر معظم انقلاب: این جنبش بیانیهای را آماده کرده است که در آن بر آمادگی برای جانفشانی، حفظ اصالت خانواده، و ادامه جهاد تا نابودی اسرائیل تأکید شده است.