پاسخ‌های کوتاه درباره مکتب اسلامی

در مکتب اسلامی چه درس هایی خوانده می شود؟

دروس و علوم اصلی که در مکتب خوانده می‌شوند از این قرار هستند:

قرآن:

اولین و همیشگی‌ترین کلاس مکتب اسلامی، قرآن است، کلاس قرآن مکتب به شیوه‌ای برگزار می شود که برگفته از خود قرآن است و در مکتب اسلامی به روش “تفکر فعال” و “نمایه زنی” معروف است. برای آشنایی کامل با شیوه پرداختن به قرآن در مکتب اسلامی اینجا را بخوانید.

طب اسلامی:

خب واضح است که این کلاس موضوعش چیست. مبانی و محتوای کلاس طب اسلامی برگرفته از کتاب “دراسه فی طب الرسول المصطفی صلی الله علیه و آله” اثر حضرت آیت الله تبریزیان می‌باشد.
بچه‌ها به صورت نظری و هم عملی و کاربردی این طب را می‌آموزند به طوری که اصول پیشگیری، درمان بیماری، شناخت مواد دارویی و تولید آنها را می‌شناسند و فرا می‌گیرند.
ضرورت وجود کلاس طب اسلامی را می‌توانید از زبان حضرت آیت الله تبریزیان که در جمع خانواده‌های مکتب اسلامی سخنرانی کردند را اینجا بخوانید.

ادبیات (گلستان سعدی):

یکی از مظاهر هویت هر قومی زبان آن قوم است که دشمنان و استعمارگران هم یکی از راه های نفوذ و حمله‌شان از طریق همین زبان و ادبیات است.
به همین خاطر در مکتب اسلامی کتاب‌های اصیل و حکیمانه‌ای مثل گلستان سعدی، کلیله و دمنه و … تعلیم داده می‌شود. حکایات گلستان حکمت و عبرت آموزی دارند، نظم و نثر را با هم دارند، فارسی و عربی هم همنطور، آیات قرآنی و احادیث نیز در گلستان به وفور یافت می‌شود.
درکنار ادبیات فارسی، به ادبیات، لهجه و گویش بومی نیز توجه جدی ‌می‌شود، مثل زبان ترکی، لهجه‌ها و …

ریاضیات کاربردی:

ریاضی مکتب اسلامی کاربردی است.
ریاضیات و فراگیری آن بسیار ضروری است البته به شرطی که اصل غرض آن فراموش نشود، یعنی نافع و کاربردی بودن؛
در مکتب اسلامی به روش‌های مختلفی به ریاضیات کاربردی و نافع می‌پردازیم، چرتکه، ترازو، نجوم، معماری و … ازجمله روش‌های ریاضی تدوین شده در مکتب اسلامی است که بسیار سریع‌تر ما را به مقصود و هدف یادگیری علم ریاضی می‌رساند.

به طور نمونه در حال حاضر ریاضیات کاربردی در سه سطح زیر برگزار می‌شود:

سطح اول: حساب، با ابزاری چون چرتکه و ترازو
سطح دوم: زاویه، جهت، قبله، با ابزاری چون ساعت آفتابی پیشرفته، اسطرلاب و …
سطح سوم: هندسه و معماری
جهت آشنایی بیشتر با مبانی ریاضیات مکتب اسلامی می‌توانید این چند فیلم را مشاهده کنید.

طبیعیات (توحید مفضل):

توحید مفضل به طور خاص و برخی از سور و آیات قرآن به مساله طبیعیات و خلقت پرداخته‌اند. آناتومی، فیزیک، شیمی، زمین شناسی، زیست شناسی و خیلی عناوین دیگر از جمله مباحث درس طبیعیات و توحید مفضل مکتب اسلامی است.

کلاس هنر متعالی:

این کلاس بیشتر مخصوص دختران بوده و به هنرهایی که یک دختر برای مدیریت منزل و خانواده نیاز دارد می‌پردازد. هنر مدنظر در مکتب اسلامی هنر متعالی است، یعنی هنری که صرفا برای تجملات و تزئین صرف نباشد بلکه در جهت رشد و تعالی صفات بشری به کار رود.
این از مهم‌ترین عناوین کلاس‌های مکتب اسلامی بود، عناوین متعدد دیگری هست که به طور پراکنده، فشرده و کوتاه مدت تدریس می‌شوند.

 

 

اشتراک‌گذاری در
Notify of
5 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین آرا
Inline Feedbacks
View all comments
فاطمه جوادی
3 سال پیش

سلام آیا دوره ه ی تربیت مربی برای اخذ مجوز وجود دارد؟واینکه شرایط برای اخذ مجوز چیست؟

Amin
3 سال پیش

سلام دختر من میره کلاس هفتم یعنی من میتونم دخترم رو تو مدارس شما ثبت نام کنم و مدرک مدارس شما با مدارس فعلی تفاوتی ندارد یا بعدها برای شرکت در کنکور و دانشگاه به مشکل بر نمیخوره ممنون میشم یه توضیح مختصر بدید

بهشتی
3 سال پیش

دو تا از پسر هایم را میخام در مکتب ثبت نام کنم منتها اهل یزد هستیم . چی کار کنم؟آیا می تونم کمک کنم واسه راه اندازی مکتب در یزد؟