بایگانی, روش‌های تعلیمی, طب اسلامی, علم نافع, فیلم, گردهمایی راه رسیدن به تمدن اسلامی, مبانی مکتب اسلامی, مطالب موبایل

چرا علم طب اسلامی مهم است؟

جرا علم طب اسلامی مهم است؟

در زمان ائمه علیهم‌السلام دامنه‌ی حکومت اسلامی از اسپانیا تا شرق چین گسترده بوده و آن زمان هم عده‌ای با همین دید بسته نزد امامان می‌آمدند و اعتراض می‌کردند که چرا در زمان پیامبر زکات فقط به چهار محصول گندم، جو، خرما و کشمش اختصاص داشت! حالا این حکم باید تغییر کند زیرا زمانه پیشرفت کرده و ذرت و کنجد و غلات دیگر هم جزو غذاهای اصلی مردم است، باید زکات به آن‌ها هم تعلق گیرد!

 

سخنرانی حضرت آیت الله تبریزیان در جمع خانواده‌های مکتب اسلامی
دومین نشست راه رسیدن به تمدن اسلامی، مشهد مقدس
+دریافت ویدئو 

 

ارزش و گستردگی علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام

علم اهل‌بیت محدود به زمان نیست

بحث ما پیرامون آشنایی با علومی است که در اسلام موردتوجه قرار گرفته ازجمله علم طب، فیزیک اسلامی، شیمی اسلامی، نجوم اسلامی و… که با طب اسلامی کم‌وبیش آشنا شده‌اید.

به مقدمه‌ای قبل از ورود به بحث اشاره کنیم که پیامبر صلوات‌الله‌علیه و ائمه علیهم‌السلام از همه‌ی علوم آگاه بودند و زمان هم برایشان مطرح نبود و از همه‌ی حوادث و اتفاقات گذشته و آینده تا آخر الدهر به اذن الهی آگاه بودند و این مسئله که علوم ایشان را محدود به زمان خودشان کنیم و مدعی شویم که برخی از پیشرفت‌های امروز در بستر امکانات و علم آنان نمی‌گنجیده حرف بسیار نسنجیده و غلطی است.

در زمان ائمه علیهم‌السلام دامنه‌ی حکومت اسلامی از اسپانیا تا شرق چین گسترده بوده و آن زمان هم عده‌ای با همین دید بسته نزد امامان می‌آمدند و اعتراض می‌کردند که چرا در زمان پیامبر زکات فقط به چهار محصول گندم، جو، خرما و کشمش اختصاص داشت! حالا این حکم باید تغییر کند زیرا زمانه پیشرفت کرده و ذرت و کنجد و غلات دیگر هم جزو غذاهای اصلی مردم است، باید زکات به آن‌ها هم تعلق گیرد!ا

پاسخ ائمه این بود که آیا شما می‌پندارید که این حکم به علت عدم آگاهی تغییر نکرده و پیامبر از این مسائل آگاه نبودند؟ حال‌آنکه همه این‌ها وجود داشته و اگر در حجاز نبوده در کشورهای دیگر مصرف می‌شده، بلکه این احکام بر اساس حکمت و مصلحتی بیان شده است.

لذا این‌طور نیست که اگر بشر به‌ظاهر پیشرفتی کند بتواند از علم پیامبر و امامان علیهم‌السلام پیشی بگیرد، این مثال حکم زکات بود.

همه‌ی مسائل و امور بشر همین‌گونه است یعنی ما باید اقدامات و افعال خودمان را مطابق با پیامبر و اهل‌بیت تنظیم کنیم و در ترک یا انجام کاری از آنان سبقت نگیریم، هر جا که فکر کردیم خودمان پیشرفت کردیم و از اهل‌بیت پیشی گرفتیم به بی‌راهه رفتیم. در زمان پیامبر علم‌آموزی و تعلیم، امری واجب بود و به آن در مساجد پرداخته می‌شد زیرا مسجد فضای معنوی دارد و افراد از ابتدا با مسجد مأنوس می‌شوند اما پیامبر هرگز برای تعلیم مدرسه نساخت نه به این معنا که علم و امکانات در اختیار نداشت، بلکه ایشان برای هر حرکت و سکون و هر فعل و عملی حکمت و مصلحت امور را در نظر می‌گرفتند؛ بنابراین حکمت در نساختن مدرسه بود.

مدرسه حقیقتاً منفعتی ندارد، اشخاص را خراب می‌کند، چشم و گوش‌ها را به روی مسائلی که دانستن آن سودی ندارد بلکه ضرر هم دارد باز می‌کند. ما به‌عنوان مسلمان که خواهان تمدن اسلامی هستیم باید به این نکته توجه کنیم. مدرسه و بیمارستان وارداتی هستند اگر قرار بود که پیامبر بیمارستان، مدرسه یا مساجد مسقف آن‌چنانی بسازد بهترین نوع آن‌ها را می‌ساخت.

 

حرف‌های گفته نشده از اسلام

اگر امروزه دنیا به پیشرفتی هم رسیده باشد منشاء آن اسلام است. مشکل اینجاست که ما با گستردگی علوم اسلامی آشنا نیستیم و آن‌طور که بایدوشاید آن را معرفی نکرده‌ایم.

از منابع مهم علمی در اسلام کتاب ۱۱۰ جلدی بحارالانوار علامه مجلسی است که علوم بسیاری را در برگرفته و از زمان پیامبر تاکنون علما فقط ۴ جلد آن‌را که در رابطه با احکام و فقه است مطالعه کرده و گسترش داده‌اند، الباقی زمین مانده و خاک می‌خورد. کتاب عوالم هم در حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ جلد است و به‌جز عوالم طب، عوالم حضرت امیر و عوالم امام حسین علیهم‌السلام بقیه هنوز چاپ نشده و نسخه‌ی خطی است.

دانش بسیاری زمین مانده و خاک می‌خورد، در اسلام بالاترین فیزیک و تئوری نسبیت وجود دارد. انیشتین که مبتکر تئوری نسبیت است به احتمال زیاد از اسلام گرفته و به همین دلیل مسلمان شیعه شده و نامه‌اش به آیت‌الله بروجردی موجود است، یک یهودی چرا شیعه شده؟ زیرا فهمیده که در مقابل علوم اهل‌بیت حرفی برای گفتن ندارد.

کتب بسیار مهم ما در کتاب‌خانه‌ها و موزه‌های اروپا وجود دارد؛ مثلاً کتاب کافی تنها یک نسخه‌ی معتبر دارد که آن‌هم در کتابخانه‌ی پارلمان انگلستان است و ۱۱۰ جلد فقط پیرامون فیزیک اسلامی دارد. متأسفانه ما سراغ علوم اهل‌بیت نرفتیم و داشته‌هایمان را دست‌کم گرفتیم. فکر می‌کنیم که طب اسلامی و گیاه بی‌ارزش است درحالی‌که اروپا و کشورهای دیگر طب سوخته‌ی خودشان را به سطل زباله انداخته و به طب گیاهی روی آورده‌اند. داروهای شیمیایی از خاک است و ارزشی ندارد بلکه خوردن خاک در دین و شرع ما حرام است.

طب اسلامی با یک برگ آویشن می‌تواند کارخانه‌های داروسازی دنیا را به چالش بکشد زیرا اگر دست‌به‌دست هم بدهند نمی‌توانند یک برگ آویشن با خواص و ویژگی‌های برجسته‌ای که دارد بسازند؛ آن‌ها درنهایت به طب اسلامی می‌رسند و حتی الآن هم مسواک پیامبر، داروی طریفل و قرص خون امام رضا علیه‌السلام و آداب اسلامی مانند روزه و حجامت را ترویج می‌کنند.

در غرب اگر پیشرفتی هم باشد با علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام است و ائمه به این معنا اصرار دارند. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید:

«کُلُّ ما لَم یَخرُج مِن هذَا البَیتِ فَهُوَ باطِلٌ»

هر علمی که از این خانه (خانه‌ی اهل‌بیت) خارج نشده باطل است.

امام باقر علیه‌السلام هم می‌فرمایند:

شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلما صَحیحا إلاّ شَیئا یَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَیتِ

شرق و غرب عالم بروید علم درستی پیدا نمی‌کنید مگر علمی که نزد ما اهل‌بیت باشد.

اگر بشر ماشین و هواپیما و موشک ساخت این‌ها پیشرفت نیست با این نادانی‌ها زندگی خود را خراب کرد و هوا و آب‌وخاک را آلوده و فاسد کرد. ما در اسلام از نظر منابع علمی کم و کاستی نداریم ولی متأسفانه در این زمینه کار نشده. اسلام از بالاترین علم فیزیک برخوردار است. سریع‌ترین چیز در علم فیزیک امروز نور است ولی اسلام می‌گوید سریع‌ترین چیز علم است. عرش بلقیس را شخصی که علم کتاب نزدش بود در مدت نصف پلک زدن نزد حضرت سلیمان آورد یا معراج پیامبر صلی‌الله علیه و آله که ظاهراً یک ساعت هم بیشتر طول نکشید از مکه به بیت‌المقدس و از بیت‌المقدس به آسمان هفتم و از آسمان هفتم به سدره المنتهی رفتند چگونه و با چه سرعتی؟ این مربوط به علم فیزیک اسلامی است این‌ها خیالات نیست همه‌ی این‌ها راهکار دارد طی الارض راهکار دارد، زنده کردن مرده راهکار دارد و قانون است.

در مورد علم ستارگان هم بشر عقب افتاده است آیه در قرآن می‌فرماید:

«اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ»

خداوند هفت آسمان و هفت زمین را خلق فرمود، در روایتی از کافی داریم که این زمین و آنچه در آن هست در مقابل زمین دوم همانند انگشتری است در یک صحرای بی‌انتها و به همین ترتیب است نسبت زمین اول و دوم به زمین سوم و ادامه…

پرداختن به علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام راه رسیدن به تمدن اسلامی

اگر ما می‌خواهیم که به تمدن اسلامی برسیم باید این راه را طی کنیم، باید طب، فیزیک، شیمی، زیست، علم ستارگان، زمین‌شناسی و اقتصاد در اسلام را مطرح کنیم.

در علم شیمی امام صادق علیه‌السلام شاگردی داشتند به نام جابر بن حیان که کتابی با عنوان کیمیا در علم شیمی نوشت کیمیا یعنی تبدیل فلزات به طلا. این کتاب از بین رفت و تنها یک صفحه از آن باقی ماند و تمام علم شیمی امروز برگرفته از همان یک صفحه است و در مورد روش ساخت اسیدسولفوریک است که تمام فعل‌وانفعالات اولیه در علم شیمی توسط اسیدسولفوریک است.

آیا پیامبر به طبیب مراجعه می‌کرد؟

در مسئله‌ی طب اسلامی که بسیار اهمیت دارد ۱۱۰۰۰ روایت طبی داریم، کسانی هستند که بدون مطالعه و تحقیق این مسائل را انکار می‌کنند و هیچ تخصصی هم ندارند، فردا هم اگر بخواهیم علوم دیگر اسلامی را مطرح کنیم با آن‌هم مخالفت می‌کنند. کتابی که ۴ جلد است و توسط بنده نوشته شده اگر تمام حوزه‌های علمیه بخواهند خدشه‌ای به این کتاب وارد کنند نمی‌توانند زیرا این کتاب بسیار قوی السند است اگر کسی نخوانده و نفهمیده نقد کند غلط است.

یکی از شبهاتی که مطرح می‌کنند این است که پیامبر هم طبیب داشتند طبیب یهودی. نه‌تنها طبیب نداشتند بلکه طبابت آنان را قبول هم نداشتند در زمان ایشان به پرستار و شخصی که اعمال یداوی مانند پانسمان زخم، حجامت و … را انجام می‌داد طبیب می‌گفتند زیرا پیامبر نسخه می‌دادند اما اعمال یداوی انجام نمی‌دادند، در جریان زخم سر حضرت امیر هم طبیب آوردند تا سر را پانسمان کند.

 

تجربه در طب اسلامی

اتهامی هم که می‌زنند این است که طب اسلامی تجربه را قبول ندارد طب شیمیایی با تجربه ثابت شده و نباید تجربه را رد کنیم؛ درحالی‌که ما می‌گوییم بیایید طب اسلامی را تجربه کنید.

چه چیزی در طب شیمیایی با تجربه ثابت شده؟ بله ثابت شده که طب شیمیایی در درمان بیماری‌ها ناتوان است و حتی یک سرماخوردگی هم نمی‌تواند درمان کند. اگر توانستید کسی را بدون این‌همه ضرر و عوارض درمان کنید! مگر این‌همه امکانات و بیمارستان و داروخانه ساخته نشده؟ پس چرا بیماری روز به روز در حال افزایش است؟ بله ثابت شده که طب شیمیایی هیچ ارزشی ندارد و داروهایش از خاک است و خوردن خاک حرام است. ما در طب اسلامی هزاران مدرک درمان شدگان داریم بیماری‌های سخت را درمان می‌کنیم ما دعوت می‌کنیم به تجربه.

سرقت علوم اسلامی

از تمامی دنیا برای درمان مراجعه می‌کنند آمریکا، کانادا، اروپا … ولی این مسئله متأسفانه در کشور ما بی‌اهمیت است. نگرانی ما این است که این علوم را از چنگ ما دربیاورند و مصادره کنند و به نام خودشان ثبت کنند بعد ما مجبور شویم برای به دست آوردن این علوم دانشجو بفرستیم به آن کشورها تا علم خودمان را به ما یاد دهند.

مانند تئوری انفجار بزرگ (big bang) که این را یکی از علمای قم به نام آقای مرتضی رضوی از روایات به دست آوردند و نامه‌ای به دانشگاه‌های دنیا و سازمان ملل فرستادند ولی آن‌ها این تئوری را به نام یک فیزیکدان انگلیسی (استیون هاوکینگ) ثبت کردند که آقای رضوی شکایت کردند.

ما مسیری را آغاز کرده‌ایم و قدم اول را در طب اسلامی‌برداشته‌ایم ان‌شاءالله علوم دیگر هم کار می‌کنیم. این‌ها به خواست خدا نتیجه‌ی خوبی خواهد داشت ولی زمان می‌برد و به تبلیغات نیاز دارد. مکتب اسلامی به حمدالله به همت دست‌اندرکاران قدم‌های بسیار خوبی برداشته و خیلی جدی و دلسوز هستند و خالصانه فعالیت می‌کنند مردم هم آرام‌آرام به این سمت می‌آیند.

رابطه مکتب اسلامی و طب اسلامی

اگر علوم اسلامی در مکتب اسلامی مطرح شود مردم هم علاقه‌مند می‌شوند و می‌فهمند که راه پیشرفت همین است. در بحث طب فقط ۱۰ درصد طب را مطرح کردم و این‌همه شگفتی به وجود آمد، وقتی مردم ببینند که در مکتب اسلامی فرزندشان عالم مؤمن و دانشمند متدین بار می‌آید و به جامعه خدمت می‌کند قدر این مسائل را بیشتر خواهند دانست. این مسائل بسیار ارزشمند است و به‌مرورزمان شناخته می‌شود و کسی هم نمی‌تواند جلویش را بگیرد.

در حال حاضر مخالفان تمام امکانات خود را به کار گرفته‌اند تا طب مطرح نشود ممنوع طبابت، ممنوع تصویرمان کردند از رسانه‌های داخلی گرفته تا صدای آمریکا، بی‌بی‌سی و … با تمسخر و حیله حمله کردند به طب اسلامی، زیرا مهم است، هیمنه‌ی آنان را در هم می‌شکند، صهیونیست را نابود می‌کند و اگر ما می‌خواهیم اسلام ناب در دنیا فراگیر شود با همین دانش و طب اسلامی امکان‌پذیر است؛ وقتی ما به دنیا بگوییم که طب اسلامی می‌تواند سرطان، ام‌اس، دیستروفی، نازایی و … را درمان کند، توجه‌ها به سمت اسلام جلب می‌شود.

اگر بدون اینکه تأثیری در سبک زندگی و سلامتی مردم گرفتار ایجاد کنیم بخواهیم هزار سال بگوییم نماز و روزه واجب است کسی به این حرف‌ها گوش نمی‌دهد، اما اگر بگوییم نماز و روزه درمان است سبک زندگی اسلامی درمان است استقبال می‌کنند. یک دانشمند اروپایی به بنده گفت که با مطرح کردن طب اسلامی و درمان بیماری‌های سخت، اروپا را مسلمان می‌کنیم. بله با مطرح‌شدن طب در اروپا انقلاب رخ می‌دهد ولی جلوی برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغاتی را گرفتند تا این صداها به گوش دنیا و مردم نرسد هرچند که این مسیری است که طی خواهد شد ان‌شاءالله.

اشتراک‌گذاری در
Notify of
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین آرا
Inline Feedbacks
View all comments
احمدرضا احمدی
4 سال پیش

خداوند آیت الله تبریزیان و شاگردانش را حفظ کند.

مرصاد
3 سال پیش

متأسفانه یکی از موانع گسترش طب اسلامی برخی علمای غافل هستند که بدون مطالعه روایات طبی و استنباط و تفسیر آن ها شروع به مخالفت و سنگ اندازی می کنند. بدون اینکه درک کنند گسترش شیوه درمان و زندگی اهل بیت از نظر طبی، بیماری ها را کم می کند و سلامت مردم را افزایش می دهد.